Jeśli nie przygotujesz się odpowiednio do prowadzenia swojej działalności gospodarczej, to już na samym początku jesteś przegrany – usłyszałem, gdy myślałem po raz pierwszy o otwarciu własnego biznesu. Nie wiedziałem wtedy jeszcze, co autor tych słów ma na myśli (bo jak mam się przygotować do czegoś, co ma się dopiero wydarzyć?), ale po czasie widzę, jak wiele miał racji ten, kto mi to powiedział. Czy chcesz dowiedzieć się, do jakich wniosków doszedłem i uniknąć popełniania moich błędów? Jeżeli tak, zapraszam do przeczytania tekstu.
Najważniejsza jest reklama
Jedną z najważniejszych, o ile nie najważniejszą kwestią jest: czy zbudowałeś swoją strategię reklamową? Wiadomo, że dziś bez reklamy i promocji nic nie przetrwa i żaden biznes nie powiedzie się, jeśli nie będziemy o nim odpowiednio głośno mówić. Ale jak mówić? Gdzie i kiedy? Dlaczego tak, a nie inaczej?
Obecnie mamy dostępnych mnóstwo ciekawych kanałów promocji – a dobry marketingowiec to taki, który korzysta z miejsc, w których są ludzie chętni do rozmowy i stara się uczestniczyć w życiu tych społeczności. Oczywistym jest, że firma nie może sobie pozwolić na brak fan page’a na Facebooku – choćby wykonywała najnudniejsze usługi świata typu sprzątanie czy mycie okien, musi odpowiednio się reklamować w miejscach, w których są ludzie. A gdzie jest ich najwięcej i gdzie są najczęściej? Otóż, w Internecie.
Planowanie marketingowe
Pojęcie, które trzeba zapamiętać i wdrożyć w życie to planowanie marketingowe. To taka umiejętność, która polega na budowaniu i tworzeniu zasobów, z których będą chcieli skorzystać Twoi klienci. Dobrym pomysłem jest planer tematyczny postów, które zamierzamy wrzucić do social mediów – np. we wtorki artykuły merytoryczne, a w piątki coś luźniejszego na poprawę humoru i z okazji zbliżającego się weekendu. Oczywiście to tylko luźna sugestia, a wszystko zależy od zakresu usług, w jakich się poruszamy. Słodkie kotki czy pieski zdecydowanie nie są odpowiednim rodzajem posta w firmie, która zajmuje się usługami remontowymi, ale świetnie nada się w przypadku kliniki weterynaryjnej.
Inny pomysł na udaną strategię marketingową to prowadzenie kilku kanałów – np. Instagram, YouTube, LinkedIn i umieszczanie w tych miejscach różnych materiałów tak, by ktoś odwiedzający wszystkie nasze konta za każdym razem mógł trafić na coś nowego i wartego uwagi. Jeśli zaś nie mamy pomysłów, jak osobiście prowadzić social media, zawsze możemy zwrócić się do agencji interaktywnej, która tę ważną część pracy wykona za nas – to z pewnością najbardziej profesjonalne rozwiązanie, ponieważ działa w oparciu o konkretne badania rynkowe.